محمدجواد اکبرین

دین‌پژوه ـ روزنامه‌نگار

تشابه رؤسای جمعه و جمهور

خطبه نماز جمعه چهاردهم خرداد ثابت کرد که رابطه بین آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد فقط یک رابطه نزدیک نیست (آن گونه که در اولین خطبه پس از انتخابات اعلام کرده بود) بلکه تشابه همه جانبه و محاسبه شده ای است که کشور را به نقطه مشخصی می برد.
در نخستین برداشت از این خطبه، به چند نمونه تشابه اشاره می شود:

الف) عادت به دروغ

بسیاری از مردم ایران، احمدی نژاد را به وعده ها و آمارها و اخبار و تحلیل های دروغ می شناسند و انتخابات 22 خرداد سال گذشته نیز در روزهای آخر به جنبشی علیه دروغ تبدیل شد. اما آیت الله خامنه ای به درو غگویی مشهور نیست زیرا بسیار زیرکانه تر از رییس جمهور تازه کارش دروغ می گوید. نمونه های دروغ را در این خطبه ببینید:

یک: او مدعی است که بر اساس نص صریح خط امام حرکت می کند و مخالفان او نسبت به خط امام، کج اندیشی دارند. از نظر او «خلاصه خط امام در وصیت نامه او آمده و مبانی امام در این وصیت نامه منعکس شده است». وصیتنامه آیت الله خمینی به صراحت «قوای مسلح مطلقا، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها» را از دخالت در فعالیت سیاسی منع کرده و از «رهبر و شورای رهبری» خواسته است «با قاطعیت از این امر جلوگیری نماید تا کشور از آسیب درامان باشد».
علاوه بر وصیت نامه، در سخنرانی هایش هم چنان نسبت به سیاسی شدن سپاه هشدار داده که قابل تأویل نیست:
«برای سپاهی ها جایز نیست که وارد بشنود به دسته بندی و آن طرفدار آن یکی، آن یکی طرفدار آن یکی، به شما چه ربط دارد که در مجلس چه می گذرد؟ در امر انتخابات باز هم به من اطلاع دادند که بین سپاهی ها باز صحبت است. خوب! انتخابات در محل خودش دارد انجام می شود، جریانی دارد، به سپاه چه کار دارد که آنها هم اختلاف پیدا کنند؟ برای سپاه جایز نیست این. برای ارتش جایز نیست این. سپاهی را از آن تعهدی که دارد، از آن مطلبی که به عهده اوست باز می دارد و همین طور ارتش را. و ما در گفتارمان، در کردارمان که در محضر خدای تبارک و تعالی واقع است باید فکر بکنیم.» (صحیفه امام ج 19، ص 12)
رهبری آیت الله خامنه ای از آغاز بر قدرت سپاه استوار بود و اکنون تمام خواسته های سیاسی اش از جمله سرکوب منتقدان و معترضان و اداره «کهریزک های سیاسی» را با کمک سپاه دنبال می کند. سپاهیان بخش اعظم سیاست و اقتصاد را به دست گرفته اند و فرمانده سپاه به صراحت از این رویکرد دفاع می کند. التزام به وصیت نامه آیت الله خمینی با بقای قدرت سیاسی دومین رهبر جمهوری اسلامی منافات دارد. اما وی لازم می بیند با تکرار این دروغ، آن را فراگیر و باور پذیر کند.

دو: آیت الله خامنه ای مانند رییس جمهورش اعتراض های مردم و راهپیمایی های میلیونی پس از انتخابات را حاصل اتحاد فتنه گران و حمایت های خارجی میخواند و راهپیمایی هواداران خود را که قبلا دهها میلیون نفری توصیفش کرده بود را ملاک پاسخ مردم به فتنه گران می شمارد و نتیجه می گیرد که پایه های نظام در این یکسال محکم تر شده است. این در حالی است که تقریبا همه مراکز رسمی راهبردی در جمهوری اسلامی (از مرکز پژوهش های مجلس تا سازمان بازرسی کل کشور و مجمع تشخیص مصلحت نظام) به اشارت یا صراحت، از فساد اداری و اقتصادی و سیاسی در داخل و ضعف و انزوای نظام در خارج، ابراز نگرانی می کنند و پی در پی، آمار و گزارش می دهند. اما یک دروغ گوی حرفه ای علیرغم همه این گزارش ها بازهم پایه های نظام را محکمتر از همیشه می خواند.

سه: او برای چندمین بار در سالهای گذشته مخالفان و منتقدانی که از رهبران و مؤسسان جمهوری اسلامی بوده اند را با طلحه و زبیر در تاریخ صدر اسلام مقایسه می کند. صرف نظر از آشفتگی و آلودگی این متد از تحلیل تاریخ، لازمه این روایتِ نارسیزیستی (خود پرستانه) این است که آیت الله خمینی در حقانیت، با پیامبر گرامی اسلام مقایسه می شود و جانشین او با امام علی بن ابی طالب و هر که با آنها باشد در «صراط حقیقت» است و هر که منتقد و مخالف شان باشد منحرف از حقیقت! و کدام مسلمانِ محمد شناس و شیعه ی علی شناسی است که باور کند این دو تن، نسخه هایی از آن بزرگوارانند؟

چهار: آیت الله خامنه ای خطاب به منتقدان ماجراجویی های محمود احمدی نژاد در نابودی اسراییل می گوید: مهمترین دلیل برای نابودی اسراییل این است که امام خمینی این رژیم را غده سرطانی خوانده و غده سرطانی باید محو و نابود شود. راستی هر چه آیت الله خمینی در گذشته گفته است (تنها به این دلیل که او گفته است) امروز از نظر رهبر کنونی قابل دفاع است؟ آیت الله خمینی گفته بود: «ما اگر از صدام بگذریم از آل سعود نمی گذریم» چگونه است که تصاویراحمدی نژاد در آغوش پدرانه ی «خادم الحرمین الشریفین» به عنوان سند افتخار روابط حسنه، همه جا منتشر شده است و صدها تحلیل و تشویق در موفقیت دیپلماسی جمهوری اسلامی از آن ساخته اند؟ اگر دولت سعودی از صدام که آتش افروز جنگ و قاتل فرزندان ما بود بدتر است حکایت رفاقتِ گرمابه و گلستانی خانواده و نزدیکان آیت الله خامنه ای با برخی از سران سعودی در سفرهای واجب و مستحب حج چیست؟ کاش آقای حداد عادل خاطرات خود را درباره پاره ای از این سفرهای خانوادگی منتشر کنند تا همه بدانند که نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی تا چه اندازه در بارگاه آل سعود، عزیز و موجّه و محترمند!

ب) لمپنیزم ادبی

آیت الله خامنه ای در خطبه نماز جمعه تهران می گوید: «اسراییلی ها مثِ سگ دروغ میگن»! این ادبیات کسی است که سیاست های کلی جمهوری اسلامی را تصمیم می گیرد و تبیین می کند. البته گفتمان آیت الله خامنه ای در این بیست و یک سال رهبری از لمپنیزم ادبی بی بهره نبوده است اما آیا کسی تصور می کرد که تحت تأثیر رییس جمهور محبوبش به این عمق از لمپنیزم ادبی و سیاسی سقوط کند؟
وقتی محمود احمدی نژاد مخالفان و منتقدان خود را بزغاله نامید و میلیونها انسان معترض را خس و خاشاک خواند، یک جامعه شناس ایرانی این لحن را در ادبیات سیاسی متعلق به دسته «لمپن پرولتاریا» شناخت و گفت: «این گروهها نه فقط محرومترین گروه ها به دلیل در حاشیه ماندن هستند، بلکه هیچ قانونی و عرفی را به رسمیت نمی شناسند و از خشن ترین و بی ادبانه ترین ادبیات و لحن در جامعه برخوردارند و جمهوری اسلامی ایران روز به روز بیشتر به سوی حکومت لمپن ها سوق پیدا کرده است.» اینک گویا حکومت لمپن ها از سطح ریاست جمهوری به ولایت فقیه ترفیع یافته است.

ج: دعوت به جنگ

وقتی محمود احمدی نژاد بر نابودی اسراییل و نفی هولوکاست اصرار می کرد پاره ای از تحلیلگران معتقد بودند که «یک حکومت نظامی ناتوان در تفاهم داخلی، قدرت خود را در جنگ با دشمن خارجی جستجو می کند تا بتواند به بهانه «ضرورت اتحاد در برابر دشمن خارجی» همه صداهای اعتراض در داخل را خفه کند و حجت موجهی در این خفقان داشته باشد و بقای خویش را تضمین کند» این تحلیل می گفت که بزرگترین نعمت برای دولت احمدی نژاد آن است که موفق شود همپایگان تندروی اسراییلی اش را به جنگی هر چند هزاران کیلومتر دورتر از این خاک، ترغیب کند چنان که در سال 2006 چنین کرد. خطبه آیت الله خامنه ای نشان داد که او نیز مانند رییس جمهور محبوبش خروج از بن بست رویارویی با جنبش سبز را در برافروختن آتش جنگ می داند.
بزرگترین مقام نظام، با بازخوانی سخنی از بنیانگذار جمهوری اسلامی، رسما تئوری محو اسراییل را در جمع سپاهیان و بسیجیان شرکت کننده در نماز جمعه اعلام می کند و در خطبه دوم نماز، درست در آستانه یکسالگی جنبش سبز، فقط از اسراییل و کنفرانس ان پی تی سخن می گوید. مدافعان خوش باور «درایت رهبری» اینهمه تشابه بین این دو تن را چگونه توجیه می کنند؟

از مقوله ی «تشابه ها» که بگذریم؛ آیت الله خامنه ای اما در پایان خطبه اش سخنی امیدوار کننده دارد؛ او می گوید شرط پیروزی بر منتقدان و مخالفان (و به تعبیر او فتنه گران) التزام به تقوای الهی است و تصریح می کند که: «آنچه ما را در این راه آسیب ناپذیر می کند تقواست».
اگر سخن خطیب جمعه درست باشد مژده بزرگی به منتقدان خود داده است؛ زیرا او و دولت منصوبش چنان آلوده به فساد و به بی تقوایی اند که راهی به «عاقبت به خیری» ندارند… والعاقبة للمتّقین

——————————————————————————-
* این یادداشت، ساعتی پس از ایراد خطبه مذکور در وبسایت جرس منتشر شد.
* از اینکه هنوز نتوانسته ام نظمی را برای پاسخ به کامنت ها تعریف کنم عذرخواهی میکنم. تحمل نداشتن «مدیریت زمان» از «نداشتن زمان» دشوارتر است. از لطف و عتاب همه دوستان سپاسگزارم.

Advertisements

14 دیدگاه»

  Wein wrote @

سلام|جناب اکبرین تقاضا می کنم بیشتر بنویسید و بیشتر مصاحبه کنید.کاش این امکان وجود داشت که در یکی از برنامه های تفسیر خبر، پای ثابت برنامه می شدید.در روزگاری که امثال احمدی نژاد،به نام اسلام،شدیدترین ضربه ها رو به اسلام وارد می کنن و مراجع(بغیر از تعدادی) سکوت کرده اند،به نظر من وظیفه یِ شما سنگین تر هست.از طرفی صحبت های شما تاثیر بیشتری بر طیفِ مذهبی داره.براتون آرزوی موفقیت دارم.

  دانیال wrote @

عالی و بی نقص

  رهگذر wrote @

http://revayatesadr.ir/?PId=5&MId=350
جناب آقاي اكبرين
اين روزها بحث حدود حضور دين در جامعه و مواجهه متدينين با نوعي از سكولاريسم دوباره فكر اصحاب فرهنگ و جامعه را مشغول كرده است. از عكسي از امام صدر كه پيشتر در وبلاگ شما ديده بودم دانسته ام كه از علاقهمندان به ايشان هستيد و مناسب ديدم جنابعالي را از مطلب محققانه اي كه در سايت روايت صدر در همين موضوع منتشر شده است مطلع كنم.
اين مطلب موضوع مذكور را از نگاه امام صدر بررسي كرده است.
به اميد عزت اسلام و ايران

  majid saberian wrote @

سلام برادر خوبی امیدوارم همچنان به راه روشنگریت ادامه دهی.اگه میشه راه تماست بهم بگو دلم برات تنگه ذیشب خوابتو دیدم

  محمد الف wrote @

سلام! با همه ی دلتنگی ها خوشحالم و خوشحال باش که نیستی اینجا! اینایی که گفتی یه مشت بود از خروار! خروار خروار حرف مفته که اینجا شده سهمیه ی روزانه ی ما! چرا یه مدته نمی بینیمت؟ قبلن گاهی تو برنامه ای می دیدیمت و حظی می بردیم…

  یه نفر wrote @

سلام.
قبل ترها سعی میکردم با کامنت هام یه مقداری فضای واقعی جامعه رو براتون ترسیم کنم.
راستیتش به نظرم کلا افرادی که از داخل کشور بهتون خبر و گزارش میدن انسانهای زودرنج،کم طاقت، پر ادعا و پر توقع هستن. افرادی که برای مبارزه کم (یا حتی زیاد) خودشون از نظام و مردم طلبکارن. کسانی که کاه ایمان خودشون رو کوه میبینن و…
میدونم بعد از کامنت من هواداران هرچند اندک ولی با انگیزه شما منو مورد لطف قرار میدن و این دیگه واسم مهم نیست.
آقای محترم! شما در توهم هستید. باورکنید
بارها به دوستان گفتم:
اگه جواد اکبرین تهرانی بود یا مسئولین بی توجه مازندرانی بیشتر به این جوان بها میدادند هرگز چپ نمیکرد. هرکس نقطه ضعفی دارد و شما نیاز به توجه داشتید.
وقتی اکبر گنجی بها داد شما هم زود و مفت باختی خودت را آقای روحانی!
راستی نگفتی این اکبر گنجی که امام زمان را قبول نداره چجور آدمیه؟! چیزخورش کردن؟ چجور حرفهاش رو توجیه میکنی؟

همچنان امیدوارم روزی به مسیر درست برگردی

  سيد صدرا wrote @

– به يك نفر: در مقابل صحبتهايي كاملا منطقي(كه اگر هم فرض كنيم درست نباشه) بر پايه شواهد و استدلالهايي از واضحات جامعه مثل دخالت سپاه و … است، به جاي اينكه تفكر كنيد و لا اقل با دليلي اون رو رد كنيد نويسنده رو به توهم متهم ميكنيد.
عجبم از شما راه راست شناسان! و شما هدايت كنندگان!
شرط اول اخلاق و دينداري استفاده از بصيرت و عقل و سخن گفتن بر پايه اونه
ايشان در قسمت قبل كاملا نقل قول كردن كه مطمئنا شما هم قصد نداريد موضوع واقعي تري رو ترسيم كنيد چون اين عين گفتاره
و در قسمت دوم از بديهيترين شواهد روزگار سخنان رو نقض كردن
بهرحال ما هم در ايراني كه 10 درصد نفت كل جهان رو داره زندگي ميكنيم و اين وضع زندگي رو ميبينيم . لازم نيست كسي برامون ترسيم كنه
شايد شما دوست داريد خودتون رو گول بزنيد
يك مطلب ديگر: همينكه رهبري كه چنين تفرقه انداخته و حكومت ميكنه و صفاتش ابتدا ياد آور نمروده تا چه رسد به بقيه خلفاي اموي و عباسي
رهبرب كه هموطن تا دندان مسلح رو به كشتن هموطن بي سلاح ساكت و صرفا معترض خودش واميداره( كه او هم جرمش تنها تفكره و نه اطاعت محض و سر تكان دادن) كافيه براي قضاوت

  نگار wrote @

jaleb bood va kamel

  طراوت wrote @

نكته جالبي در نوشتار يك نفر بود
اول حمله شخصي در يك بحث مستقل: اين مرام اين جرگه است از رهبرشان گرفته تا دست نشاندگان به زور قالب شده شان به مردم توسط رهبر-شاهد مناظره هاي انتخاباتي و مناظره ذاكاني و طاعت و …
دوم: شما در جايگاهي نيستيد كه اقليت و اكثريت طرفداران ايشان را با چند كامنت تشخيص بدهيد
متن جامعه و روتين جامعه كه همان اكثريت است نيازي به كامنت دادن فراوان چون شما كلوني هاي كوچك اقليت ندارد.
تصور كنيد جامعه اي چند مليوني را كه يك ميليون توده اي درخود دارد و نصف اين تعداد وبلاگهايي را دارند. اين عده دائم در حال اظهار نظر و بازديد ميباشند.
اما در اكثريت چون روتين برقرار است چنين رويه اي به ندرت ديده ميشود.
و اصولا نيازي به با سر و جان دويدن به وبلاگها نيشت
اين سخنان در قلب و ذهن اكثريت جامعه است.

  عليرضا جنيدي wrote @

سلام جوادعزيز…

خب به سلامتي واسه ما فيلتر شدي !!!

تا تو باشي از قم و قم نشينان !! حرف نزني !

مي بوسمت چنانكه لب تشنه آب را …

  rakoosh wrote @

you give the same details as many did about same things 30 years..

please try clean the Batlagh and Sarab.
you know how javadi amoli did same like erdebili and khalkhali.

stop the Fascism and its Political Ideas with any Declaration

  سید امیر wrote @

سلام. آقای اکبرین بهت حق می دهم که حقایق رو بر عکس ببینی. چون در ایران نیستی. آقای اکبرین جنبش علفهای هرز در سال گذشته یک حرکت دروغ ساز بود نه ضد دروغ.

  Roxana wrote @

سید امیر
علفهای هرز همان شعبان بی مخ های تحت فرمان مجتبی و طائب و رهبر لعین هستند که دیوانه وار به دفاتر ایات عظام صانعی و منتظری یورش بردند و تهدید کردند مجلس را به توپ خواهند بست، لیاخوف های وطنی!

  مجيد wrote @

سلام
من يكي از دوستان سابق و از طلاب فيضيه مازندران هستم . اگر چه دوستي ما صميمانه نبود اما چند باري يادم هست كه گفتگوي دو نفره داشتيم . دوستان مشترك ما هم مرحوم سيد محمد ستاره / سيد قاسم و سيد محمد دابوئيان ونيكخو و … بودند . يادم هست آخرين باري كه با همديگر صحبت كرديم روي نيمكت مدرسه معصوميه بود . چفيه بر دوش بيشتر شنونده بودي تا گوينده . كاملا احساس كردم حرفهايي در سينه ات است كه در صدد ابراز آنها نيستي يا تمايلي به ابرازآنها نداري . اما اكنون ؟!
حال و حوصله حرف زدن ندارم . همينقدر بگويم شايد خود را مومن بداني اما جلوي مومني قرار نگرفتي تا در آينده وجود او عيوب خودت را اصلاح كني .
حتي اگر مرده سيد مرتضي آويني را قبول داشته باشي بايد اين نكته ساده را بفهمي كه اگر او بود هيچگاه در صفي قرار نمي گرفت كه اكبر گنجي و سروش و كديور و دهها مانند او اكنون قرار دارند . راستي چه فكر مي كني ؟! فكر مي كني همه معتقدان به ولايت فقيه با همه كاركردهاي او در همه زمنيه ها موافقند ؟خير ! اگر هم انتقادي داشته باشيم همچون انتقاد فرزند به پدرش است . فرزندي كه پدر را با همه وجود دوست دارد و البته از برخي كارهاي جزئي او گله مند است . فرزندي كه حاضر نيست براي سوء استفاده دشمنان پدر ، عيوب اندك و جزئي اورا در مقابل ديدگان اجنبي ها فرياد بكشد و اور را رسوا كند .كه اگر چنين كند باديددر صداقتش ترديد كرد .
دوست سابق من !
با همه وجود باورداريم عزت سيد علي حسيني خامنه اي ( به كوري چشم دشمنان او )هم اكنون عزت شيعه است . حر بن يزيد رياحي تا موقعي كه نماد حركت حق قرار نگرفت فردي عادي بود اما وقتي نماينده حسين بن علي (ع) شد دشمني او دشمني با خط آل محمد (ص)شد . آري به خلاف توهمات كودكانه تو مقام معظم رهبري خود را علي نمي داند
اما نظام جمهوري اسلامي ايران را حركتي در مسير حقانيت الهي مي داند . از اينروست كه ميليونها عاشق در سراسر جهان اورا بعنوان علم حركت حق در جهان باور دارند از حاج آقا فاضل در فيضيه مازندران تا ياسرقشلق در فلسطين . آري ما در ركاب رهبرمان جان بر كف هستيم نه براي شخص او بلكه به خاطر دين او و چه بگوئيم با گوش نا محرم شده تو ! همينقدر بدان در اين مسير نوراني چشمان پر شراب آسيد علي آقاي خامنه اي دل از ما مي برد و …
همو كه حرف دل مارا به زيبائي سرود :
هر چند امين بسته دنيا نيم اما دلبسته ياران خراساني خويشم

دلم مي سوزد براي تو و خودم … ترا خدا يكبار شده درست فكر كن عوض سواحل لبنان و شانزه ليزه و قلم زدن در هواي دمكراسي و … برو سوريه در جوار بانوي دو سرا ، دردانه حضرت اباعبدالله (ع) استغاثه كن و از دستان مهربان و كوچك و پرزخمش براي دل زنگار گرفته ات مدد بطلب .
تو پاي به راه در نهه و هيچ مپرس خود راه بگويدت كه چون بايد رفت

===


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

w

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: